zondag 31 december 2017

Jaarlijst 2017

Met het binnenhengelen van de vergeten te noteren Turkse tortel heb ik dit jaar 200 werkgebiedvogels waargenomen. Tweehonderd! Waar een gebrek aan sociaal leven en opdrachten al niet goed voor is! De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik nog steeds een beetje twijfel aan de kleine bonte spechtwaarneming. En waarom staat de grote Canadese gans in de waarnemingenlijst terwijl er geen exoten in zouden zijn opgenomen?* Evenmin hybriden en ondersoorten. Aan de andere kant; die vermeende, roepende, ongenoteerde Cetti’s zanger in de Ooijse Graaf was er waarschijnlijk daadwerkelijk een. Al verschillende malen op dezelfde plek gehoord door collegavogelaars. En die gefotografeerde, onzekere kleine barmsijs in silhouet zou ook wel eens gewoon een zekere kunnen zijn. Met een slag om de arm om en nabij de tweehonderd vogels dus. Daar heb je verder niks aan. Bovendien ben ik een lijstjesrelativeerder. Maar stiekem vind ik het toch wel leuk.

-------------------------------------------------------------------------

Bovenstaande tekst schreef ik een weekje geleden. Te publiceren als ik de turkse tortel had gezien. Die heb ik echter nog steeds niet (met zekerheid) waargenomen, sinds ik hem wil invoeren op waarneming.nl. Wel zag ik deze week een absoluut zekere kleine bonte specht. En een volgens het waarneming.nl-forum zekere kleine barmsijs. Ook kwam ik mijn eerste Noordse kauw tegen. Maar dat is dan weer een ondersoort. Zéker tweehonderd befietsbare vogelwerkgebiedvogels in 2017 dus! Het zou me niks verbazen als ik dit persoonlijk record de komende jaren niet ga verbreken. Ook maar niet proberen. Gewoon lekker relaxed vogeltjes kijken in de natuur. Heerlijk.

Maar ik héb natuurlijk nog twee dagen voor een Turkse tortelzoektocht..!

Voor de liefhebbers: klik hier voor mijn complete vogelwerkgebied Nijmegen e.o. jaarlijst 2017.
(Vorig jaar: 180 vogels.)



Kleine bonte specht. Nauwelijks scherp te stellen tussen al die takken. Normaal gesproken frutsel ik niet aan foto's. Maar de onderste helft heb ik een beetje opgelicht ter verduidelijking van het vogeltje.





Dit schijnt een zekere kleine barmsijs te zijn. En ik geloof dat graag!



























Leuke onverwachte verrassing tijdens het zoeken naar een Turkse tortel, vlakbij huis: mijn eerste Noordse kauw. Overwinteraar in Nederland. Herkenbaar aan de sikkelvormige witte band om zijn nek. (Een overhaaste onscherpe foto is beter dan geen foto.)

*Op deze pagina wordt uitgelegd waarom de grote Canadese gans niet als exoot wordt beoordeeld. (Ik begrijp er ook niks van.)

-------------------------------------------------------------------------




Vlak na het schrijven van bovenstaande tweede tekst kijk ik uit het raam. Verhip! Het zal toch niet! Turkse tortel in mijn boom?!




Ai, mijn tt-obsessie begint ernstige vormen aan te nemen. De eerste vogelaar op de wereld met een Turkse tortel-psychose!


-------------------------------------------------------------------------

Na het schrijven van deze ontzettend leuke grap zag ik op waarneming.nl dat er een vogelaar wiens blog ik volg, aanwezig was bij de zwartbuikwaterspreeuw. Het leek me aardig om die man eens te twitchen en zijn foerageergedrag te bestuderen. Bij aankomst bleek hij echter gevlogen te zijn. Wel kwam ik profivogelaar P. tegen. Die mij kon vertellen op welke plek ik kans maakte op een Turkse tortel-waarneming... 

Ik zal jullie niet langer in ongelooflijke spanning houden. Twee straten van mijn ouderlijke huis vandaan vond ik hem eindelijk. 




Hij waaide bijkans uit de boom, maar de buit was binnen. 

Tweehonderdeen vogels in 2017. Geen mooi rond getal helaas. Maar met een beetje geluk wordt de kleine barmsijs alsnog afgekeurd. En vandaag ga ik goed m'n best doen om niet per ongeluk toch nog een nieuwe werkgebiedvogel te vinden. Moet lukken met de voorspelde wind en regen. 

Tot volgend jaar!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten