zaterdag 12 augustus 2017

Week 32




Maar liefst zeven grote gele kwikstaarten kwam ik gisteren tegen op hun vaste plek. Pa en ma met vijf jongen? Zou zo maar kunnen. Ze leggen vier tot zes eieren. Vaak twee legsels per jaar.




Iemand heeft blijkbaar een tak neergezet waardoor de vogels goed te bekijken zijn. Het zou me niet verbazen als ik er binnenkort een ijsvogeltje op ga zien.




Lekker tussen de rotsen naar insecten zoeken.




Door naar de Oude Waal. Even dacht ik iets heel bijzonders ontdekt te hebben. Maar het bleek een halfrijpe spreeuw te zijn. Ziet er wel heel mooi uit zo. Jammer dat-ie zo ver weg zat.







Ietsje verderop. Even hoopte ik nog op een bokje. Ik vond hem nogal klein. O.a. de lange snavel en de verticale streep op z'n kruin maken er echter onmiskenbaar een watersnip van.




Een tijdje terug had ik het vermoeden een foto van een witgat en een oeverloper gemaakt te hebben. Het bleken allebei oeverlopers te zijn.




Gisteren had ik ze wél mooi naast elkaar staan op een minstens zo slechte foto. Dankzij m'n fotocamera gaat het determineren me wel steeds iets beter af. Maar ik moet natuurlijk gewoon een keer aan de telescoop. Dure, zware krengen!

























De vrijdagavond leek me een mooie avond om even een kleine zilverreiger te twitchen. Op het pad naar zijn plas kwam ik een hele groep klein grut op het prikkeldraad tegen. Een Duitse visser met zijn auto deed ze helaas opjagen voordat ik wat dichterbij kon komen voor wat betere foto's. Rechts kneutjes, links graspiepers.
























Stiekem hoop je dat er nog iets bijzonderders tussen zit. Maar geen hop te zien helaas.



Wel een mannetje roodborsttapuit. Ook leuk.




De kleine zilverreiger zat er nog. Samen met een grote zilverreiger (die er vandoor ging voor de Duitser) en een blauwe reiger. Je ziet mooi het verschil in grootte van de kleine en de grote zilverreiger.




En hier staat-ie naast de blauwe reiger.




Teruglopend naar mijn fiets zag ik nog een vermoedelijke sperwer voorbijvliegen. Achtervolgd door een groepje woedende zangvogels. En ik hoorde een roofvogelgeluid. Snel schoot ik wat foto's van de in de verte verdwijnende vogel. Met behulp van mijn vogel-app maakte ik er een wespendief van. Het blijkt echter natuurlijk gewoon weer een buizerd te zijn. Eerste kalenderjaar, in dit geval. Laten die nou een geluid maken dat veel lijkt op het geluid van een wespendief... Vogels kunnen zó gemeen zijn tegen beginnende vogelaars!


2 opmerkingen:

  1. Hoi Mars,
    Bedankt voor weer een lesje vogelen. Zoals je ondertussen begrijpt kijk ik ook graag naar dat gevleugelde spul. Maar in het determineren ben ik niet zo fanatiek of leergierig als jij.
    Groetjes, Ronald

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ronald,

    Van vogels kun je prima genieten zonder te weten welk merk je nou precies aan het bekijken bent.

    Groet, Mars

    BeantwoordenVerwijderen