dinsdag 11 april 2017

Zwarte ruiter



Dinsdagavondexcursie in m'n eentje. Volgende week begint het pas echt. In mijn hoofd spookt de gedachte dat er misschien wel een bijzondere doortrekker bij de Erlecomse waard aanwezig zou kunnen zijn. Nog iets verder weggestoken in mijn hersenpan de verwondering van kort geleden dat een zwarte ruiter in winterkleed zoveel op een tureluur lijkt. Eenmaal bij de waard gearriveerd zie ik in de schemering een steltloper. Een tureluur? Maar hij beweegt heel anders. Ik zoom in met m'n camera. Zijn poten zijn ook langer. En hij is ook donkerder gekleurd. Een zwarte ruiter! Gaaf!

Thuis voor de computer bekijk ik de foto's goed en bestudeer ik de verschillen tussen tureluur en zwarte ruiter in de ANWB-vogelgids. Ik ben overtuigd. In eerste instantie plaats ik de vogel nog als onzeker op waarneming.nl. Maar even later trek ik de stoute schoenen aan en maak ik er een zekere zwarte ruiter van.

Half uurtje later. Mail van een collegavogelaar in mijn inbox. 'Beste Mars, volgens mij is het een tureluur.' 

Ik leg me er maar bij neer. Ik krijg het mezelf gek maken in m'n kop er niet meer uit. Reken in de toekomst op als hop ingevoerde zanglijsters, als zwarte ibis ingevoerde merels en een als pelikaan ingevoerde tjiftjaf.



Grappig. Precies twee jaar geleden zag ik op precies dezelfde plek, misschien zelfs hetzelfde paaltje, ook een parend buizerdkoppeltje. Toen duurde het zo kort dat ik nu niet eens de moeite nam om mijn camera er op te richten. Ze bleken er echter lol in te hebben, dus razendsnel waagde ik toch maar een fotografeerpoging. Net te laat om het tafereel scherp te krijgen. Maar wel een mooi plaatje voor de meer kinky bezoekers van deze site.



Ietsje later zag ik kans om me te oefenen in het actiefoto’s schieten van een vliegende buizerd. Niet dezelfde als van daarnet, want die waren nog een sigaretje aan het roken. Geen goede foto natuurlijk, maar in de juiste omstandigheden (goed licht, korte afstand, vaste hand) moet het mogelijk zijn om een aardig plaatje van een vliegende vogel te schieten. Blijven oefenen.



Gele kwikstaarten. Leuk dat ik ze alledrie in één beeld kreeg. Een gele en een witte kwikstaart op één foto wilde helaas net niet lukken. 

Fijn, die steeds langer wordende avonden. Lekker vogelen in plaats van De wereld draait door kijken. Of het avondeten nuttigen. Dat kan om tien uur ook nog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten