zondag 16 april 2017

Tureluurs

'Mars, zie jij wat dit is?’ Als je als vogelaar Mars Gremmen, koning der blunderdeterminaties, om hulp vraagt dan doe je iets verkeerd. Maar ik kijk graag even door G.’s telescoop. 'Aan z’n lange snavel te zien is het een grutto, denk je niet?’ Ik vind hem daar, vergeleken met zijn buurman de scholekster, wat te klein voor en denk meer aan een tureluur. Snel maak ik wat foto’s om de steltloper thuis nog eens goed te kunnen bestuderen. Om me vervolgens met G. naar de plek te begeven waar de excursie 'weidevogelbescherming' elk moment van start kan gaan. 

Thuisgekomen zet mijn warhoofd onmiddellijk weer alle rationaliteit overboord, en vermoed ik steeds meer iets bijzonders op de van grote afstand genomen foto’s te zien. In de Collins Bird Guide kan ik namelijk geen enkele steltloper vinden met een zwart-witte vleugelstreep. Vol verwachting plaats ik de foto op het waarneming.nl-forum. Onder de titel 'Vast een heel gewoon steltlopertje’. Maar intussen begin ik stiekem steeds meer aan een éxtreem zeldzame dwaalgast te denken. Moet ik m’n huis niet snel even opruimen om de cameraploeg van 'Hart van Nederland’ straks netjes te kunnen ontvangen?

Binnen één minuut krijg ik een reactie. 'Het is een tureluur’. 

Ik bekijk het maar positief. Dankzij deze waarneming kan ik een stuk beter het grootteverschil tussen tureluur en scholekster inschatten. En weet ik dat er af en toe wat van de zwart-witte veren door zijn kleed heen glippen. Beginnende vogelaars onder mijn blogbezoekers hebben ook weer wat kunnen leren. Graag gedaan...!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten