maandag 3 april 2017

Foto's, foto's, foto's

Voor de aardigheid heb ik eens gekeken hoeveel kilometer ik nu fiets op een willekeurig dagje vogelen. Gisteren vijfenveertig kilometer! Zes uur 's morgens opgestaan, vijf uur 's avonds weer thuis. Het is een compleet wonder dat ik een dag later nog in staat ben om te schrijven...

Een leuk dagje, met mijn eerste boerenzwaluw en fitis van het jaar. De middelste bonte specht liet zijn gezicht heel even zien (die wilde ik nog snel even opzoeken voordat de razendsnel groeiende boombladeren mij het zicht ontnemen) en de grote zee-eend op de Kraaijenbergse plassen zwom als miniscuul zwart stipje aan me voorbij. Dankzij mijn geweldige zoomlens én zijn horizontale witte streepje wist ik hem met zekerheid te determineren. Dus wat zeldzame vogels betreft zat het gisteren ook wel snor.

Foto's van zingende blauwborsten vliegen je rond deze tijd om de oren. En ook ik ontkom er niet aan. Helaas is het bijkans onmogelijk om een origineel plaatje van deze fotogenieke vogel te schieten. Maar ik was allang blij dat er een paar (redelijk) scherpe foto's zaten tussen de meer dan vierhonderd (!) foto's die ik gisteren schoot. Niet alleen van blauwborsten overigens. En vijfennegentig procent kan gelukkig gelijk rechtstreeks de prullenmand in.

Hieronder een selectie uit de foto's die de prullenmand overleefd hebben. Met lekker veel blauwborst.



Rosse fluiteend. Deze foto kostte mij een nat achterwerk. Ik heb thuis nog eens aan mijn broek geroken; het was waarschijnlijk vochtig gras en geen koeienpis waar ik in ging zitten. Misschien had ik 'm wat ruimer moeten uitsnijden. De foto, bedoel ik. Nieuwe Gelderse vogel, maar wel een ontsnapt exemplaar. Wat hem overigens niet minder mooi maakt. Dit zegt-ie.








Blauwborst. Minstens vier stuks van deze prachtvolle vogel kwam ik tegen. Tientallen foto's geschoten en na redelijk strenge schifting bleven deze plaatjes over. 



Fitis. Van dit soort 'Kijk, ik heb een telelens'-foto's houd ik eigenlijk niet. Het lijkt wel of die blauwe lucht er op een knullige manier achter is gephotoshopt. Nou ja, hij is rédelijk scherp, je ziet het lichtje in z'n ogen, dus ik plaats hem toch maar. Bovendien is de fitis een prachtig vogeltje.



PutterIn werkelijkheid veel mooier dan op dit plaatje. Je ziet het zwart-geel op z'n vleugels bijna niet. Verder hetzelfde 'probleem' als op de fitisfoto. Daarom deze keer maar wat minder krap bijgesneden.




Houtduiven in de mist. Die 's ochtends veel te lang bleef hangen. Gelukkig ontpopte de dag zich in de middag als heerlijk zomers. Vréselijk artistieke foto dit. Als je het mij vraagt.



Grote zee-eend. Zoals op het bovenste gedeelte van de foto zie je dit soort zeldzaamheden meestal. Hij zit hier geloof ik al een paar weken. Nog steeds z'n zee niet teruggevonden. Eenzaam typje. Zwemt continu in z'n uppie.



Bont zandoogje.



Zilvermeeuw. Zelf uitgepluist! Maar vraag me niet welk kalenderjaar en welk kleed-ie draagt. Of hoe heet het. De overbelichting op z'n borst valt me nog best mee. (Ik moet het anti-overbelichtingsknopje nog vinden op m'n fototoestel.)



KuifeendNog zo'n vréselijk artistieke foto. Het is net zo'n plastic plaatje dat kinderen op een autoraam plakken.

Toch wel leuk naast het vogelkijken, onvoorbereid foto's maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten