woensdag 26 april 2017

Arme kraai (?)



Weurt, Grote Grindgat. Wildwateren kan soms heel verrassende waarnemingen opleveren. Het spectaculairste wat ik mij herinner is dat er twee ijsvogels opvlogen toen ik de struiken langs een wetering indook om een goede plasboom te zoeken. Vandaag hoorde ik tijdens de kleine boodschap vlák boven mijn hoofd m'n eerste koekoek van het jaar. Eindelijk! Helaas gaf hij me niet de tijd om mijn ene apparaatje voor het andere te verwisselen. Ik was net te laat om zijn 'zang' met m'n iPhone op te nemen. In de boom kon ik hem niet meer terugvinden. Zeker ergens van geschrokken...



Kort daarop zag ik in de verte iets zwarts onder een boom hangen. Turend door mijn verrekijker bleek het een zwarte kraai te zijn. Arm beest, wat is jou in hemelsnaam overkomen?! Of is er iets anders aan de hand...?








Graspieper. Als een vogel met z'n snavel vol voer jou in de gaten houdt, dan wacht hij tot je doorloopt zodat hij naar zijn jongen kan vliegen zonder de plek van het nest te verraden.


In de categorie 'onscherpe bewijsfoto's' een groenpootruitercollage. Geen idee of het een en dezelfde vogel is. Er zat nogal wat tijd tussen beide foto's.


Deze onscherpe foto is dan wel weer aardig genoeg om te laten zien dat de oeverloper maar weinig groter is dan de witte kwikstaart. Zelf had ik gegokt op minstens twee keer zo groot. De grootte van een vogel inschatten blijft lastig. Alleen al omdat ze in je verrekijker groter overkomen dan ze in werkelijkheid zijn.



Regelmatig gefotografeerd maar vermoedelijk door dat zwarte koppie wil er maar geen écht geslaagd plaatje uit rollen. Deze is redelijk, denk ik. Blijft een lastig beestje, zo'n rietgors.



























Eppovaria nummer 9, 2017. Speciaal voor de eppolezende bezoekers nóg een foto van een doodgewoon konijn. Wel een óntzettend schattig doodgewoon konijn.



2 opmerkingen:

  1. Tja, die kraaien... Heb me ook vaak afgevraagd wat ze nou weer zitten te doen. Volgens mij is er bij die succesvolle familie sprake van vrije tijd en verveling. Ik heb ze ook wel eens betrapt op vandalisme.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In dit geval twijfel ik of hij aan het spelen was of dat 't hem toch om de knopjes van de tak was te doen. Voordat ik op het idee kwam om te gaan filmen was hij al een tijdje aan de gang met deze bezigheid.

    BeantwoordenVerwijderen