zaterdag 22 april 2017

Ontbijtende buizerd

Niets lekkerder dan op een zonnige dag via de Bemmelse polder naar het natteweidegebied bij Huissen te fietsen. In deze tijd struikel je bijkans over de vogels.



Ik was nog geen tien minuten van huis of ik kwam al deze ontbijtende buizerd tegen. Een wreed tafereel. Want zwemt daarachter niet een vrouwtje wilde eend?* Die moet toekijken hoe haar man voor haar ogen in stukken wordt gereten? Van dit soort natuurtaferelen kan ik altijd enorm genieten!




En de buizerd ook.


*Nee, het is een mannetje, Mars. Waarschijnlijk z'n broer.



Tien uur later fietste ik weer langs het slachtoffer. De buizerd had zijn bordje wel beter leeg mogen eten. 



Nog even gebruik maken van 'het gouden ochtendlicht' voor een plaatje van een bergeend en een scholekster.




Graspieper. Ik moet nog even controleren of dit soort vogel-van-dichtbij-plaatjes technisch geproken goed genoeg zijn voor plaatsing op Birdpix. Veel scherper dan dit gaan ze niet worden. (Ik weiger een statief met me mee te gaan sjouwen.)


Edit: (net?) scherp genoeg blijkbaar. Jahoepie!



Deze mannetjesfazant tekent mooi af tegen het gerijpte groen. Jammer dat-ie zo saai horizontaal staat.




Ik sla hier even een Bemmelse ijsvogel, Bemmelse tureluur en een Huissense gele kwikstaart over. Niet zo'n bijzondere foto's. Deze veldleeuwerik laat ik wel graag zien. Een van mijn favoriete vogeltjes. Ze verzorgen de beste soundtrack die je je maar op een zonnige vogeldag kunt wensen. Minutenlang ratelen ze hoog in de lucht door. En als je geluk hebt gaan ze vlakbij op een paaltje zitten. Want meestal verdwijnen ze na hun vrije val pardoes in het gras.



Nee, dit is niet de laatste polsbandrage bij de grutto. Dit beestje is zwaar geringd voor het betere onderzoek. Esthetisch gezien niet zo fraai inderdaad. 




Mannetje torenvalk. Ik kon niet kiezen welke houding mij het beste beviel. Dan maar allebei.




Een tureluur met waterweerspiegeling tegen een krijtachtig decor. Rien Poortvliet zou het prachtig hebben gevonden. (Tekende die eigenlijk ook vogels?)




Kleine plevier. Herkenbaar aan de gele oogrand. Heel af en toe zie je hier bontbekplevieren. En die lijken veel te veel op hun kleine familiegenoten.




Gaas, paaltjes met linten, alles wordt er aan gedaan om te voorkomen dat grauwe ganzen het aangeplante riet opvreten. Deze twee hebben het niet helemaal begrepen.




Zeker zes kemphanen stonden er in de plassen te pootjebaden. In tegenstelling tot wat ik (en vast vele anderen) dacht(en) zijn het geen hoenderen maar steltlopers. 




Dit mannetje is niet vergeten om zijn kop met zonnebrandolie in te smeren; zijn winterkleed is in de overgang naar een zomerkleed. Straks ziet hij eruit zoals de meeste mensen hem kennen. Als een agressief haantje met een grote, opgezette showbizz-verenkraag. Maar ik geloof niet dat we dat in deze omgeving te zien krijgen. Ze trekken hier alleen maar langs.



Dit kemphaanvrouwtje heeft last van winderigheid. (Af en toe een grapje.)



Altijd leuk om te vergelijken. Twee vogelsoorten op één foto. Tureluur en kemphaan. Van een afstand haal je deze twee nog wel eens door elkaar. Ik tenminste.



Nog een graspieper. Hij kan best wel een pedicure gebruiken, zie ik. Hoewel zijn nagels 
wel mooi bij de prikkels van het prikkeldraad passen.



Oeverloper (of toch een witgat...?) en visdief. Blijkbaar hebben ze wat te bespreken.


Edit: oeverloper is correct.



Mijn eerste zwarte stern van het nieuwe jaar. Zo’n zeven stuks waren er aanwezig.



Ook aanwezig: twee groenpootruiters. Ik kom die jongens alleen maar tegen met fel tegenlicht!



Zo zien de moderators van waarneming.nl hun kleine mantelmeeuwen waarschijnlijk het liefst.



Om ze te plagen plaats ik liever zo'n foto. Met onder een visdiefje. Geloof me maar op m'n woord.



We eindigen met twee van de mooiste vogels van Nederland. Een paartje kluut. Rustend of broedend. Dat durf ik dan weer niet te zeggen.


O ja, vandaag verwelkomde ik ook de tuinfluiter terug in Nederland. Maar hij liet zich helaas alleen horen. Nog-steeds-geen-koekoek!

2 opmerkingen:

  1. Leuk dat je Rien Poortvliet aanhaalt. Iedereen doet daar lacherig over vanwege zijn kabouters. Het mag dan misschien geen kunst zijn maar die vent kon gvd wel goed tekenen zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Uitstekende illustrator. De man zelf was natuurlijk een beetje een rare malloot. Maar dat zie je wel vaker bij tekenaars...

    BeantwoordenVerwijderen