dinsdag 14 februari 2017

Siberische braamsluiper [6]















'Volgende keer neem ik een vangnetje mee’ grapte ik vanmiddag op Facebook. Vanavond stuit ik bij de braamsluiperparkeerplaats op een groep collegavogelaars die grote netten om de slaapboom van het vogeltje aan het spannen zijn. Ze willen hem daadwerkelijk vangen!   

Gisteren stond ik nog in m'n eentje bij de 'beginboom'. Nu word ik vergezeld door een fotograaf en een verrekijkerman. Een smartphone wordt in de boom gelegd in de hoop een uniek roepje te kunnen opnemen. En ja hoor, de braamsluiper is nog steeds een vogel van de klok en arriveert weer op tijd in dezelfde — 'onze' — kurkeik. Om vervolgens opvallend snel recht op de netten van de slaapboom af te stevenen.

Vlug wordt het beestje uit het net gepulkt door de jonge vangmeester, in een zakje gestopt en mee naar het naastgelegen gebouw genomen. Waar geheel toevallig de vereniging Sovon Vogelonderzoek Nederland huist. Brutaal als ik ben (ik ben niet brutaal) glip ik natuurlijk mee naar binnen.

Het beestje wordt geringd, van alle kanten gefotografeerd, en van een drietal veertjes ontdaan. Het DNA van die veertjes zal moeten uitwijzen waar het beestje vandaan komt. Door zijn wat donkere en doffe kleur wordt er al ernstig rekening mee gehouden dat hij niet van naast de deur komt. Wordt vervolgd!

Zo snel mogelijk wordt de braamsluiper weer vrijgelaten bij zijn slaapboom. Maar hij verkiest een boom verderop. Een flink stuk van al die enge van geluk stralende vogelaars vandaan. 

De vraag is nu: gaat de braamsluiper zijn vaste route en slaapboom morgen aanpassen? Ik vrees dat er weer een lange, slungelige, bebrilde vogelaar hem staat op te wachten om achter het antwoord te komen.



















Wachten op de schemering.




















Het laatste avondmaal. Gebraden braamsluiper. Nee, dit zijn niet allemaal criminelen maar ik wil ze niet ongevraagd herkenbaar op mijn blog gooien.






















Braamsluiperpaparazzi.




















Harvey en Bram mogen best herkenbaar in beeld. Die zijn wereldberoemd. Nog snel een laatste foto bij wat betere verlichting.

Mars, heb je geen detailopname van dat leuke vogeltje?!
Nee. Daar zijn andere mensen beter in. Klik daarvoor op de volgende links:

Waarneming.nl

Avifauna van Gelderland (Facebook)





Geen opmerkingen:

Een reactie posten