dinsdag 3 februari 2015

'Missie klapekster' nogal geslaagd!

Om mijn onrust 'ga ik nu wel of niet nog snel even vogelen?' weg te nemen, pak ik resoluut mijn verrekijker, en spring op de fiets. Daar dub ik nog even verder. Ga ik voor een nonnetje in het Grindgat, of ga ik weer eens voor de klapekster in de Ooijpolder? Beide heb ik nog steeds niet kunnen spotten. Ik kies voor het laatste. 

Als ik me met behulp van een touw door de gladde blubber langs een heuveltje omhoogtrek, besluit ik, om teleurstellingen te voorkomen, dat ik met dit lekkere weer eigenlijk helemaal niet zo nodig iets bijzonders hoef te zien. Ik loop een paar meter door en denk gewoon alvast 'missie klapekster mislukt', zodat ik me daar straks bij thuiskomst niet meer druk over hoef te maken. Preciés op dat moment kijk ik omhoog en zie ik hem op een vijftiental meter afstand, boven in de top van een boompje zitten. In het zonnetje. Mijn handen trillen ervan.

Ooijpolder 

- Grauwe gans
- Kolgans
Meer dan honderd overvliegende kolletjes. Blijft een prachtig gezicht. Vooral met de onder water gelopen uiterwaarden als decor.
- Wintertaling 
- Krakeend
- Blauwe reiger
- Grote zilverreiger
- Aalscholver
- Huismus
- Roodborst 
- Klapekster 
Wat lekker toch, dat zoiets onnozels als een 'nieuwe vogel' ontdekken je een heus geluksmomentje kan bezorgen. Ik kon de klapekster prima bekijken. Ondanks dat hij me goed in de gaten had bleef hij een tweetal minuten, om zich heen kijkend, op zijn tak zitten. Met mijn van de verrekijker losgemaakte wijsvinger tekende ik het beestje in de lucht. Als een muzikant die luchtgitaar speelt. Op deze manier hoopte ik hem dankzij mijn 'vingergeheugen' goed genoeg te kunnen onthouden voor een snel schetsje in mijn waarnemingenboekje. Dat werkte goed. Ga ik vaker doen. Nadat hij was weggevlogen zag ik hem nog een keer als wit stipje terug. 























Ik zocht nog even naar een aan een doorn gespietste muis of hagedis, maar dat was vooralsnog een beetje teveel gevraagd. (Op deze manier bewaren klapeksters hun prooi, ze dragen niet voor niks een boevenmaskertje. Dus niet Dion Graus bellen als je zo'n gruwelijk tafereel tegenkomt.)
- Torenvalk
De klapekster was nog niet weg - ik stond nog op dezelfde plek te tekenen - of er landde een vrouwtje torenvalk in een nabije boom. Die maakte zich echter wél vlot uit de vleugels toen ze mij ontdekte.
- Kramsvogel
Ze vlogen luidruchtig zo dicht over me heen dat ik ervan schrok. Een vijftiental kramsvogels. Ik meende ze o.a. aan de witte onderkant van hun vleugels te kunnen determineren.
- Goudvink
Twee vrouwtjes.
- Alpinopetvogeltje 
Hij piepte wel een beetje, maar geen idee of 't nou een mat- of een glanskopje was.
- Winterkoning
- Koolmees
- Pimpelmees 
- Grote bonte specht
- Boomkruiper 
- Slobeend 
- Staartmees 
Slechts met z'n tweetjes.
- Buizerd


Edit: iemand van de Vogelwerkgroep nijmegen e.o. zag het beestje (en de goudvinken) op dezelfde plek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten