zaterdag 27 september 2014

Witte vogel

In de verte, op een kleine boom in een weiland zie ik een witte vogel zitten. Een meeuw kan het niet zijn, lijkt mij. Door mijn kijker zie ik ook wat zwarte stukken. Een miniatuur-ooievaar? Die bestaan geloof ik niet. Blijkbaar ziet hij me naar hem staren. Laag over de grond vliegt hij naar een boompje wat verderop. Het is een roofvogel. Waarschijnlijk nogal hel opgelicht door de felle nazomerzon. Een verdere determinatie zit er niet in.

Edit: tussen de hoogst gewaardeerde foto's van Vogelwerkgroep Nijmegen EO kwam ik de grijze wouw tegen. Die voldoet behoorlijk aan mijn beschrijving maar is een zeer zeldzame dwaalgast. Een geval van 'te mooi om waar te zijn', vrees ik.

Edit 2: vooralsnog ga ik voor de blauwe kiekendief.

Ooijpolder

- Robby

Niet in de Ooijpolder, maar iets ervoor.
- Witte roofvogel
- Zwarte zwaan
Een klein exemplaar. Mijn eerste exoot. O nee, ik vergeet de 
- Nijlgans
- Grote zilverreiger.
- Meerkoet
Later zie ik er ook nog een paar vliegen boven de Millingerwaard.
- Buizerd

Niel (Deutschland)

Even checken of die bejaarde man van vorige week nog steeds in zijn tuin lag. (Nee.) Verder zag ik weer een tjiftjafferig vogeltje, dat zich helaas niet liet horen. In dat geval had ik er wellicht wat meer van kunnen maken.

Millingerwaard 

- Fazant
Vier jonge mannetjes onder aan de dijk. Later, tijdens mijn wande... dwaaltocht door de waard bezorgt een vlak voor me 
opvliegende en luid kakelende mannetjeshaan me een hevige schrik.
- Roodborsttapuit
- Ooievaar
- Aalschover
Voor het eerst zie ik er twee zwemmend in het water. Waarbij hun lichaam diep wegzakt omdat ze niet helemaal waterdicht gebouwd zijn. Even later zie ik in de verte een enorme zwerm landen in de top van een hoge boom.
- Knobbelzwaan 
- Fuut

Geen opmerkingen:

Een reactie posten